0761667397
danaciobanu76@gmail.com

26 Feb 2016

Nu reusesc sa adorm

/
Posted By
/
Comments0

Nu reusesc sa adorm …

Insomnia, prin definitie, este un termen general care include dificultati la adormire, mentinerea continuitatii somnului, imposibilitatea de a ramane adormit.

Exista 2 tipuri de insomnie:

  • Insomnie primara – probleme de somn care nu sunt asociate in mod direct cu o alterare a starii de sanatate sau o problema identificabila.

  • Insomnie secundara (cauze identificabile) – tulburare de somn in legatura cu tulburari psiho-afective, datorata unei conditii medicale generale, indusa de o substanta (ceai,cafea) etc.

Persoanele cu insomnie au una sau mai multe dintre urmatoarele simptome:

  • Dificultate de a adormi

  • Se trezesc de multe ori in timpul noptii si au probleme in a merge inapoi la culcare

  • Se trezesc prea devreme dimineata

  • Senzatie de oboseala la trezire

  • Somnolenta in timpul zilei, oboseala generala , iritabilitate, probleme de concentrare sau memorie

Insomnia variaza de asemenea functie de cat timp dureaza si cat de des apare. Poate fi pe termen scurt (insomnie acuta) sau poate dura o lunga perioada de timp (insomnie cronica).

    • Insomia acuta – poate dura de la o noapte la cateva saptamani

    • Insomnia cronica – cel putin trei nopti pe saptamana timp de o luna sau mai mult

Cauzele de insomnie acuta pot include:

  • Stres semnificativ de viata (pierderea/schimbarea locului de munca, pierderea unei fiinte dragi, divortul)

  • Disconfort emotional sau fizic

  • Factori de mediu (lumina, zgomot, temperaturi extreme) care interfereaza somnul

  • Unele medicamente (ex:cele utilizate pentru raceli/alergii/astm/HTA)

  • Interferente in programul normal de somn (schimbarea fusului orar, trecerea de serviciu de zi la cel de noapte)

Cauzele de insomnie cronica:

  • Depresie si /sau anxietate

  • Stres cronic

  • Durere/disconfort in timpul noptii

Daca credeti ca suferiti de insomnie puteti face o evaluare care sa includa un examen fizic medical si o istorie de somn. Puteti tine un jurnal de somn cu evidenta modelului de somn si cum va simtiti in timpul zilei, cantitatea si calitatea somnului, dar cel mai bine puteti merge la psiholog in vederea aplicarii unui test care sa evalueze gradul de insomnie.

Tratamentul pentru insomnie include mai intai tratarea conditiilor care stau la baza, problemelor de sanatate (daca exista) si care creeaza insomnie. Daca insomnia persista, terapia congnitiv-comportamentala va poate ajuta sa schimbati comportamentele care intretin insomnia prin invatarea unor comportamente noi de provocare a somnului. Tehnici cum ar fi: exercitii de relaxare, tehnici paradoxale, terapia restrictiei de somn va pot fi utile.

Iata cateva sfaturi:

  • Incercati sa mergeti la culcare la aceeasi ora in fiecare seara si sa va treziti la aceeasi ora in fiecare dimineata

  • Incercati sa nu ,,trageti un pui de somn” in timpul zilei

  • Evitati cofeina/nicotina/alcoolul (pot provoca starea de veghe in timpul noptii si perturbeaza calitatea somnului)

  • Exercitii fizice cu 3-4 ore inainte de culcare

  • Masa de seara inlocuita cu gustari usoare

  • Asigurati-va ca dormitorul este confortabil (este intuneric, liniste, temperatura potrivita)

  • Urmati o rutina pentru a va ajuta sa va relaxati inainte de culcare (baie/spalatul pe dinti/cititul…)

  • Daca sunt lucruri care te ingijoreaza incearca sa faci o lista cu „probleme de rezolvat pentru maine” inainte de a mege la culcare, sa te descarci de probleme (acest lucru te poate ajuta sa nu te concentrezi pe acele griji peste noapte)

 

Leave a Reply